سفرنامه همدان(6)
ساعت ٩:٥٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٢  کلمات کلیدی:

گنبد علویان در شهر همدان در نزدیکی تپه هگمتانه قرار دارد.این گنبد از آثار فاخر دوره سلجوقیان محسوب می گردد.در سردابی که در زیر بنا وجود دارد قبر دو تن از بزرگان خاندان علویان وجود دارد.قبر این بزرگان با کاشی های فیروزه ای لعابدار پوشیده شده است.این بنای چهار ضلعی در ابعاد 25/12 در 80/12 متر و ارتفاع 50/11 متر ساخته شده است.بر فراز طاق نماها و قسمت های انتهائی برج ها بقایایی از کتیبه های آجری و برجسته به خط کوفی مشتمل بر آیات نخستین سوره "دهر" مشاهده می شود.گفته می شود که نزئینات زیبای گچبری داخل و خارج بنا در قرن هشتم هجری قمری به آن افزوده شده است.

پس از گنبد علویان به سمت مقبره بابا طاهر راه افتادیم.عارف و شاعر گرانمایه ایران در اواخر سده چهارم و  اواسط سده پنجم هجری قمری زندگی می کرده است.شهرت عمده این عارف گرانمایه دوبیتی های شیوای اوست که اغلب به زبان محلی که لری بوده است سروده شده اند.در مورد باباطاهر افسانه ای وجود دارد.این طور گفته می شود که طاهر در آغاز جوانی روزی با شوق و علاقه بسیار به مدرسه ای وارد شد و تصمیم به فراگیری علم و دانش گرفت اما هنگامی که سخنان علمی طلاب را با شوق فراوان می شنید مطالب آنها را نمی فهمید لذا به یکی از طلاب گفت شما چه می کنید که به این علوم آگاه می شوید آن شخص به شوخی به او گفت: بسیار رنج و زحمت می کشیم، در این حوض یخ را شکسته و در سرمای شب غسل کرده و چهل بار سر را در آب فرو می بریم چون بیرون می آییم اسرار این علوم بر ما معلوم و فراگیری آن بر ما آسان می شود. بابا طاهر ساده دل با عشق و شوق به معرفت الهی این سخنان به شوخی را حقیقت دانست و چون شب شد در هنگام خواب طلاب به مدرسه آمد و یخ حوض را شکست و در آب غسل کرد و چهل بار سر را در آب فرو برد و چون از این کار فارق شد شعله ای از آسمان فرود آمد و به قلب او وارد شد و پنهان گردید و توانست در راه عرفان و شناخت به مقام بالایی برسد.

برخی از بزرگان و ادیبانی که در جوار مزار بابا طاهر آرمیده‌اند عبارت‌اند از: محمد ابن عبدالعزیز از ادبای قرن سوم هجری، ابولفتح اسعد از فقهای قرن ششم، میرزا علی نقی کوثر از دانشمندان سده سیزدهم و مفتون همدانی از شعرای قرن چهاردهم.

مزار باباطاهر عریان

یکی از دوبیتی های باباطاهر نقش شده در آرامگاه عارف نامدار.

پس از بازدید از مقبره باباطاهر و خواندن فاتحه بر مزارش،به سمت مقبره استر و مردخای که در نزدیکی بازار سنتی همدان قرار دارد راه افتادیم.وقتی که به مقبره استر و مردخای رسیدیم با در بسته مواجه شدیم.بر روی درب مقبره نوشته شده بود که ساعت بازدید صبح ها از 9 تا 12 و بعد از ظهرها از ساعت 15 تا 18 است.پس تصمیم گرفتیم که بعد از ظهر به دیدن مقبره بریم و از فرصت باقی مانده برای بازدید از بازار سنتی همدان استفاده کنیم.بازار سنتی همدان در نزدیکی میدان امام خمینی(ره) قرار دارد.این بازار همانند بازار بزرگ تهران می باشد با این تفاوت که کوچکتر بوده لیکن هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده است.گشتی در بازار زدیم و پس از خرید مختصری از جمله خرید یک ترشی خوشمزه به نام ترشی "نازخاتون" به محل اقامتمون برگشتیم تا پس از صرف نهار به دیدن مقبره استر و مردخای و همچنین مقبره ابن سینا بریم که مطلبش رو بعدا" براتون می نویسم.